

ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 157 تاريخ: پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 4:27
ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 170 تاريخ: پنجشنبه 28 دی 1396 ساعت: 4:27
قرار نیست عصبانی نشویم و اعتراض نکنیم.بلکه می خواهیم تمرین کنیم در اوج ناراحتی وعصبانیت هم بدانیم از چه کلماتی استفاده می کنیم و چه قدر ادب حرف زدن بلدیم.متاسفانه اکثرما انسانها وقتی عصبانی می شویم چشم به همهچیزبسته وشروع به بدوبیراه گفتن میکنیم ودرآن لحظه خشم وعصبانییت چیزی به عنوان ادب واخلاق درذهنمان نمیگنجد.این مسئله که اعتراض همراه با بی ادبی وبی احترامی است برایماجا افتاده وتغییراین عادت بسی دشواراست.اما هیچ چیز غیر ممکن نیست.مثلا وقتی درصف نانوایی ایستاده ایم وفردی صف رابهم زده وجلوترازهمه نان تهیه میکند به نشانه اعتراض سر او دادمیزنیم وانتهای صف را نشانش می دهیم.به نظرمن گاهی بهتراست با استفاده ازکلمات مودبانه وزیبا اعتراض خودنسبت بهموضوع را نشان دهیم وادب حرف زدن رادرخودبالا ببریم..اینگونه علاوه براینکه ازحق خود دفاع میکنیم به آرامش نسبی نیز دست می یابیم.پس ازامروز ادب درگفتار را تمرین کنیم وبه فرزتدان خود که جامعه سازان آینده اندنیزبیاموزیم.⚘⚘⚘⚘⚘⚘
برچسبها: ادب درگفتار, اعتراض مودبانه, اخلاق نیکو
اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 162 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
فصل اول : حقوق اساسی دانش آموز ماده 1- دانش آموز دارای حق آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان می باشد .ماده 2 – دانش آموز مصون از تعرضات جسمانی ، روانی ، و حیثیتی می باشد و کرامت والای شخصیت انسانی وی باید مورد احترام قرار گیرد .ماده 3- دانش آموز از حق حریم شخصی برخوردار است . هیچ دانش آموزی را نمی توان بی دلیل نسبت به مکالمات تلفنی و وسایل شخصی از قبیل کمدها و لباسها مورد تجسس قرار داد .ماده 4- دانش آموز از حق رفتار منصفانه برخوردار است . اصل انصاف با وی در برخوردها باید دقیقاً رعایت گردد. ماده 5- دولت مکلف است نیازهای دانش آموزان بی بضاعت و بی سرپرست را تأمین نماید .فصل دوم : حقوق آموزشی دانش آموز ماده 6- دانش آموز حق دارد از مدرسین توانمند و برجسته در ابعاد علمی و اخلاقی بهره مندشود .ماده 7- دانش آموز از حق تناسب محیط آموزش با فعالیت های آموزشی برخوردار است . رعایت نسبت مطلوب معلم به شاگرد و سرانه فضای آموزشی به منظور تأمین کلیه امکانات آموزشی و پرورشی توسط سازمان آموزش و پرورش الزامی است . تشخیص نسبت های مطلوب فوق باید از نظر متخصصان آموزشی لحاظ گردد .ماده 8- دانش آموزان حق دارند به طور یکسان از امکانات آموزشی بهره مند شوند .ماده 9- دانش آموزان غیرفارسی زبان حق دارند پیش از ورود به دبستان از امکانات ویژه فراگیری زبان فارسی بهره مند شوند .ماده 10- دانش آموزان حق دارند به طور اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 161 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 174 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
مؤدب بودن یعنی با ملاحظه و حق شناس بودن، و برای بسیاری از افراد مؤدب بودن کاری بسیار مشکل است. بعضی افراد اهمیتی به مؤدب بودن نمی دهند اما مطمئنا علاقه مند هستند که بی ادب به نظر نرسند، زیرا که می دانند بی ادب بودن باعث رنجش اطرافیان گشته و این احساس را در آنها ایجاد می کند که زیادی یا ناخواسته هستند و با شما راحت نخواهند بود و حتی ممکن است که از شما دلگیر و ناراحت شوند. برای اینکه بی ادب به نظر نرسیم می توانیم نکات زیر را در نظر بگیریم:یک: نجیبانه رفتار کنیم. یعنی وقتی کاری انجام می دهیم، چیزی تعارف می کنیم یا درخواستی می کنیم، رفتارمان طوری نباشد که طرف مقابل احساس کند که در محظور قرارگرفته یا به نحوی مجبور به انجام خواست ما است. این بی ادبی است که با عمل یا کلام خود حتی اگر به منظور کمک کردن باشد سبب نارحتی دیگران شویم. اگر برای کمک می خواهید ظرفها را بشویید یا از روی لطف می خواهید پول غذا را بپردازید و طرفتان می گوید:” نه، متشکرم.” بگویید:” خواهش می کنم، دوست دارم من هم کاری کنم.” و اگر باز هم پاسخ منفی گرفتید دیگر اصرارنکنید و مسئله را تمام کنید. آنچه مسلم است مورد لطف واقع شده اید، لطف را بپذیرید و در آینده در سبب جبران آن بربیایید.دو: وقتی چیزی را نمی دانید به دیگران نگاه کنید. ببینید آنها چطور عمل می کنند. وقتی وارد می شوند چطور رفتار می کنند و درباره چه موضوعاتی حرف اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 176 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
احترام به کودک و حسن معاشرت پدر و مادر با وی یکی از اساسی ترین عوامل ایجاد شخصیت در کودک است.اگر کودک در خانه مورد احترام باشد، کمتر از اوامر پدر و مادر سرپیچی می کندورفتار قابل تحسینی ازخود بروز میدهد. قاعدتا رفتارکودک دراجتماع وعلی الخصوص درمدرسه نشان دهنده نوع رفتار اولیا با وی در محیط خانه است.اگر میخاهیم فرزندان مودب ومثبت تحویل جامعه بدهیم پس بهتراست با انها رفتاری مطلوب ودرخور شخصیت داشته باشیم.....یادمان نرود رفتارما شخصیت فرزندانمان را میسازد پس درست رفتار کنیم☺
برچسبها: حسن معاشرت والدین, احترام, شخصیت
اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 186 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
پیش شرطهاى گفت و گو از نگاه قرآن منظور از زمینه ها و پیش شرطهاى گفت و گو، امورى است كه فراهم آوردن و مراعات آنها در تمام مراحل گفت و گو لازم و ضرورى است. به برخى از این موارد اشاره مى كنیم: الف) پذیرش دو طرف یا چند طرف: یكى از پیش فرضهاى آغازین گفت و گو، پذیرش دو طرف یا چند طرف است كه با استفاده از علائم، از جمله كلام به شكلهاى مختلف با یكدیگر تبادل معنا مى نمایند. این امر مورد پذیرش قرآن كریم است. البته پذیرش طرف مقابل به معناى حقانیت او نیست، بلكه منظور این است كه گفت و گو وقتى تحقق پیدا مى كند كه هر یك از طرفین، سخن طرف دیگر را بشنود و با یكدیگر به تبادل آرا و عقاید بپردازند. حضرت موسى (علیهالسلام) مامور مى شود حتى با فرعون، دشمنترین دشمنان خدا، به گفت و گو بپردازد و آیات الهى را به او ابلاغ كند: آنگاه بعد از آنان، موسى را با آیات خود به سوى فرعون و سران قومش فرستادیم.1 شما دو نفر (موسى و هارون) به سوى فرعون بروید؛ همانا او سركشى كرده است.2 اهمیت پذیرش طرف مقابل، به گونه اى است كه این حق حتى براى مشركان به رسمیت شناخته شده است: «وَإِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِینَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ كَلاَمَ اللّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لاَّ یَعْلَمُونَ »3؛ و اگر یكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود، سپس او را به مك اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 154 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55
نكته ي ديگري كه در سال هاي اخير در جامعه ي ما باب شده، حرف زدن هاي مصنوعي با صداهاي مصنوعي است. كه در بين خانم ها بيشتر است و اصطلاحاً به آن حرف زدن جردنی گفته مي شود.ما در كل عاميانه حرف مي زنيم اما كلمات را نبايد شكست مثل خداحافظ كه نبايد خدافظ بگوييم و خوبه كه فكر كنيم چرا كامل خداحافظ را نگوييم.دقت داشته باشیم فرزندان مان ادبیات حرف زدن را ازما می آموزند.پس تاجایی که می توانیم ادب حرف زدن رادرخود پرورش دهیم.وازشکسته حرف زدنه خودداری کنیم.براي پيشگيري از اين مسائل، تمرين كنيد متن بنويسيد و بيشتر متون ادبي را بخوانيد. ما متن هاي بسيار زيبايي داريم مثل هفت اورنگ جامي يا فيلم هاي خوب ببينيم مثل بانوي ارديبهشت، كار آقاي داريوش مهرجويي كه بر اساس رمان جان شيفته است. مناجات نامه ي خواجه عبداله انصاري، دعاي جوشن كبير كه كلام بسيار فاخري دارد. از اين منابع در زندگي مان وادب کلاممان بهره ببریم.
برچسبها: ادب حرف زدن
اندکی تامل...ما را در سایت اندکی تامل دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 156 تاريخ: پنجشنبه 7 دی 1396 ساعت: 18:55